اختلاف شیعه وسنی در صلوات فرستادن بر پیامبر
:
شاید این پرسش برخی از دوستان باشد که چرا ماشیعیان بر آل محمد صلوات می فرستیم و می گوییم
((اللهم صل علی محمد وآل محمد))ولی عمری ها می گویند((اللهم صل علی محمد وسلم))ومقید به صلوات برآل پیامبر نیستند واکثر بر آل حضرت رسول درود نمی فرستند؟مگر در برخی موارد.
پاسخ این سوال اینکه
:شیعه برای این گونه صلوات فرستادنش بر حضرت رسول مدرک دارد ومدرک ما اهلبیتی ها ودوستداران امیرالمومنین علی بن ابیطالب روایات کثیره ای است که شیعه وسنی آن روایات را نقل کرده اند،به این روایت از کتاب صحیح بخاری(باب الصلاة علی النبی ح6357) که از کتب معتبر اهل سنت است توجه کنید.
روایت به این مضمون است که شخصی از حضرت رسول سوال کرد چگونه وبه چه نحو بر شما صلوات بفرستیم؟
حضرت فرمود
))بگویید اللهم صل علی محمد وآل محمد ))
همچنین در کتب دیگر اهل سنت مانند این کتابها
:
1)
صلاة المومن.القحطانی ،ص225
2)
ترمذی در صحیحش،ج2،ص212
3)
احمد بن حنبل در مسندش ج5،ص 353
4)
نسائی در صحیحش،ج1،ص 190وکتب دیگر اهل سنت
شافعی که یکی از ائمه چهار گانه اهل سنت است وپیروان زیادی دارد در اشعارش می گوید
:
((
یا اهل بیت رسول الله حبکم
فرض من الله فی القرآن انزله
کفاکم من عظیم القدر انکم
من لک یصل علیکم لا صلاة له))
یعنی
:ای اهل بیت رسول الله حب ودوستی شما از طرف خداوند در قرآن واجب شده است ودر عظمت وقدر شما همین بس که هرکس بر شما صلوات نفرستد نماز برایش نیست.
این گفته یک فقیه سنی مذهب است که اینگونه صلوات براهل بیت حضرت رسول را بر خودش فرض می داند تا جایی که می گویید هرکس برشما درود نفرستد نمازش باطل است
.خلاصه اینکه شیعه برای این نحو صلوات فرستادن علاوه بر روایات صحیحی که در کتب خودمان نقل شده است روایات نقل شده در کتب اهل سنت را مدرک برای خودش قرار داده است.
چرا ما شیعیان صلوات را بلند می فرستیم ولی اهل سنت آهسته صلوات می فرستند وما را هم از بلند صلوات فرستادن منع می کنند؟
ج
)اینکه شیعه صلوات را بلند می فرستد دلیلشان احادیث وفرمایشاتی است که از ائمه معصومین به ما رسیده است. وبرای بلند صلوات فرستادن آثار وفوائدی را بیان فرموده اند
در کتاب وسائل الشیعه کتاب الصلاة ابواب ذکر باب
39 ح1 روایتی از امام صادق هست که حضرت فرمود پیامبر می فرماید هنگام صلوات فرستادن صدای خود را بلند کنید زیرا صلوات بلند باعث می شود نفاق ازبین برود وروایات مختلف دیگردر همین زمینه این دلیل بلند صلوات فرستادن ما شیعیان است اما مدرک اهل سنت وتوجیه آهسته صلوات فرستادنشان این است که می گویند:
جایز نیست در نزد رسول الله صدا را بلند کرد ومدرک این نظریه خود را آیه
3سوره حجرات می دانند که می فرماید:آنان که در نزد رسول خدا صدایشان راآهسته می کنند کسانی هستند که خدا دلهایشان را به تقوا آزموده است.
سنی ها می گویند ذکر ودعاخواندن به طور هم صدا وهم آهنگ مشروع نیست وبدعت می باشد
.
جواب شیعه به این نظریه آنها این است که
: آیه شریف خطاب به کسانی است که محضر حضرت رسول حاضر می شدند ومشغول مجادله با آن حضرت می شدن به گونه ای که در برخی اوقات با صدای بلند به حضرت بی ادبی وجسارت می کردند که خداوند به وسیله این آیه آنها را از این عمل زشت منع فرمود وبه آنها فهماند رعایت ادب در نزد پیامبرش دارای اجر وپادشی عظیم است.
لذا این دلیل شما عمومیت ندارد واگر هم اینطوری باشد که شما می گوئید پس چرا خود شما اهل سنت در کنار قبر حضرت رسول ودر مسجدالنبی دیده شده است که بارها برای اقامه نماز برجنازه مردگانتان با صدای بلند فریاد می کشید که
((الصلاة علی الاموات))آیا این جسارت به محضر حضرت رسول نیست یا آیا این فعل شما شامل آیه نمی شود.
توصیه ما به عمریها که
((حشرکم الله انشاءالله مع العمر))اینکه سعی کنید اگر خواستید اشکال بر ما پیروان امیرالمومنین وارد کنید که صد البته قدرتش را ندارید با مدرک وارد میدان شوید نه اینکه تخیلات خود را بیان کنید.
به امید روزی که به دست مهدی فاطمه دست خیلی ها از مخالفت وتوطئه بر علیه شیعه کوتاه گردد
((اللهم عجل لولیک الفرج))