از نظر اسلام ثروت اندوزی چگونه است؟

از نظر اسلام ثروت اندوزی چگونه است؟

از نظر اسلام مال وثروت به خودی خود نه خوب است و نه بد.بلکه اگر نردبان صعود انسان به کمال گردد خوب و اگرموجب دل بستگی آدمی گردد وسد راه شود ناپسند خواهد بود .پس به نوع برخورد انسان به ثروت و هدف از ثروت اندوزی دارد.

 نمى توان گفت اسلام در برابر مال و ثروت موضع منفى دارد و با آن صد در صد مخالف است.قرآن مجید در آیة 180سورة بقره از »مال» به » خیر» تعبیرکرده است.

 در حدیثى از امام باقر(ع) می خوانیم: » نعم العون الدنیا على طلب الآخرهْْ؛دنیا (مال) کمک خوبى براى رسیدن به آخرت است».

 اسلام ثروتى را مى پسندد که در آن نیکى به همگان باشد (احسن کما احسن الله إلیک).

 اسلام ثروتى را مدح مى کند که در آن »لا تنس نصیبک من الدنیا؛ فراموش نکردن بهره دنیوی» تحقق یابد. بالاخره اسلام ثروتی را مى پسندد که مایة فساد در زمین و فراموش کردن ارزش هاى انسانى و گرفتار شدن در سابقة جنون آمیز »تکاثر» (زیاده خواهی) نگردد و انسان را به »خود برتربینی» و »تحقیر دیگران» و حتى رویارویى با پیامبر و بزرگان دین نکشاند.

 ثروت باید وسیله اى باشد برای استفادة همگان، پر کردن خلاء هاى اقتصادی؛ مرهم نهادن بر زخم هاى جانگاه محرومان و براى رسیدگى به نیاز ها و مشکلات مستضعفان. علاقه به چنین ثروتى با چنین هدفی، علاقه به دنیا نیست، بلکه علاقه به آخرت است.

 یکى از یاران امام صادق(ع) به آن حضرت گفت : چکار کنم من دنیا را دوست دارم و به آن علاقه مندم! مى ترسم دنیا پرست باشم. امام (ع) فرمود: » با ثروت دنیا چه می خواهى انجام دهی؟» گفت: هزینة خود و خانواده ام را تهیه کنم و به خویشاوندان کمک کنم. در راه خدا انفاق کنم و حج و عمره به جا آورم. امام (ع) فرمود: » لیس هذا طلب الدنیا هذا طلب الآخرهْْ؛ این دنیا طلبى نیست ، بلکه طلب آخرت است».

 اسلام ثروتی را نکوهش می کند که مانع رسیدن به کمال باشد و موجب دل بستگی انسان شود. در چنین حالتی است که خداوند می فرماید: بگو اگر پدران و فرزندان و همسران و اقوام شما واموالی که جمع آوری کرده ایدوتجارتی که از کسادی آن بیمناک هستید و خانه هایی که به آن دل بسته اید در نزد شما محبوب تراند از خدا و رسول وجهاد در راه خدا پس منتطر امر خدا باشید.

 در این صورت ثروت اندوزى باعث طغیان و سرکشى گردد. از این رو در بعضى از متون اسلامى از ثروت و برخى از ثروتمندان مذمّت شده است. مذمّت از قارون ثروتمندِ مغرور شاهد گویایى بر این موضوع است.

 

 

ازدواج کنیم یا مجرد بمانیم

ازدواج کنیم یا مجرد بمانیم

در شرایط کنونی جامعه و با توجه به توسعه ی ارتباطات و تهاجم فرهنگی رسانه ها می توان امر ازدواج را از اهم واجبات به شمار آورد. زیرا متأسفانه لغزشگاههای فراوانی بر سر راه جوانان کشورمان ایجاد گردیده است. به طوری که در این شرایط واقعاً «در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبری است.

زدواج یک امر پسندیده است که مطابق طبیعت، فطرت، شرع، عقل، حافظ بقای نسل، پاکی نسل، سنت رسول اکرم (ص)، امر مقدس، نشاط بخش و نشانه ی خدا است. 

ضرورت ازدواج

ازدواج اقتضای طبیعت انسان است. زوجیت در تمام موجودات عالم (حیوانات، گیاهان، و حتی جمادات) وجود دارد.

سبحان الذی خلق الازدواج کلّها ممّا تنبت الارض و من انفسهم و ممّا لایعلمون.

امام باقر علیه السلام به زنی که می خواست بدون ازدواج به کمال برسد فرمود: این کار را نکن، اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی را در پی داشت فاطمه سلام الله علیها، به درک این فضیلت، شایسته تر از تو بود.

منزه است خدایی که تمام موجودات عالم، از جمله گیاهان و انسانها و آنچه را نمی دانند به صورت زوج آفرید.

انسان به طور طبیعی به سوی زوج خود می رود و ازدواج برای رسیدن به کمال است. امام باقر علیه السلام به زنی که می خواست بدون ازدواج به کمال برسد فرمود: این کار را نکن، اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی را در پی داشت فاطمه سلام الله علیها، به درک این فضیلت، شایسته تر از تو بود.

کسانی که از ازدواج رویگردانند به دستور خداوند و پیامبر بزرگوار بی توجهی می کنند. 

وجوب ازدواج در دوران کنونی:

در نگاه اولیه ازدواج «یک مستحبّ موکّد »  جلوه می نماید، اما با نگاه دقیق تر درمی یابیم فقهای اسلام در هر پنج بخش احکام خمسه، به مسأله ازدواج پرداخته اند، یعنی ازدواج گاهی واجب، گاهی مستحب، گاهی مباح، گاه مکروه و گاه حرام گردیده است!

زیرا ازدواج در شرایط و افراد مختلف حکم متفاوتی پیدا خواهد کرد. چنانچه ازدواج با محارم «حرام» است و در مقابل اگر کسی به دلیل عدم کنترل عریزه ی جنسی به معصیت بیافتد ازدواج بر او «واجب» است.

در شرایط کنونی جامعه و با توجه به توسعه ی ارتباطات و تهاجم فرهنگی رسانه ها می توان امر ازدواج را از اهم واجبات به شمار آورد. زیرا متأسفانه لغزشگاههای فراوانی بر سر راه جوانان کشورمان ایجاد گردیده است. به طوری که در این شرایط واقعاً «در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبری است

در نگاه اولیه ازدواج «یک مستحبّ موکّد » جلوه می نماید، اما با نگاه دقیق تر درمی یابیم فقهای اسلام در هر پنج بخش احکام خمسه، به مسأله ازدواج پرداخته اند، یعنی ازدواج گاهی واجب، گاهی مستحب، گاهی مباح، گاه مکروه و گاه حرام گردیده است!

ازدواج دائم نسبت به احکام اولیه:

ازدواج در ذات خود (طبق احکام اولیه) مستحب است و دلیل استحباب آن:

1- دلیل عقلی که حکم می کند بر وجوب بقاء نوع از طریق توالد صحیح که مبتنی بر ازدواج می باشد.

2- اجماع فقهای عظام.

3- آیاتی از قرآن کریم.

4- روایات معصومین علیه السلام که به حدّ تواتر رسیده است.

ازدواج دائم نسبت به احکام ثانویه:

الف- ازدواج واجب:

بیشتر فقها مواردی را برای وجوب ازدواج بیان نموده اند که عبارتند از:

1- هرگاه ازدواج، متعلق نذر قرار گیرد.

2- هرگاه ازدواج متعلق عهد قرار گیرد.

3- هرگاه ازدواج متعلق قسم قرار گیرد.

4- هرگاه ازدواج، مقدمه ای برای انجام کار واجبی قرار گیرد به طور مثال: حفظ نوع انسان واجب است و ازدواج به عنوان واجب کفایی مقدمه ی حفظ نوع انسان است.

5- هر گاه ترک ازدواج سبب قرار گرفتن در ضرری بشود.

6- هرگاه ترک ازدواج، سبب واقع شدن در زنا یا حرام دیگر گردد.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «همسردار در حال خواب، در نزد خداوند از انسان بدون همسری که روزها را روزه بگیرد و شب ها را تا صبح عبادت می کند برتر است

ب- ازدواج حرام:

1- ازدواج کسی که مرد یا زن بودن او معلوم نیست.

2- هرگاه ازدواج سبب ترک نمودن حقّی از حقوق واجب گردد.

3- هرگاه ازدواج سبب ضرر زدن به همسر گردد و ...

ج- ازدواج مکروه:

1- هرگاه ازدواج سبب شود که انسان گرفتار انجام مکروهی گردد.

2- هرگاه از نظر جسمی آمادگی برای همبستری نداشته باشد.

د- ازدواج مستحب:

هرگاه هیچ کدام از صورت های قبل نباشد ازدواج به عنوان حکم اولی مستحب است و اما اگر تقویت کننده ی عمل به مستحبات در دین باشد، مستحب موکد می شود.

ه- ازدواج مباح

هرگاه ترک ازدواج با انجام آن، مصلحتی یکسان داشته باشند ازدواج مباح نامیده می شود.

فواید ازدواج:

1- حفظ دین و پاک زیستنپیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «هر کس ازدواج کند نصف دینش را حفظ می کند.»

2- نیکو شدن اخلاقپیامبر اکرم (ص) می فرمایند: "مردان بدون همسر را زن بدهید؛ زیرا خداوند با ازدواج اخلاق آنان را نیکو می گرداند.

  همچنین می فرمایند: « به زنان بی همسر شوهر بدهید، زیرا خداوند با ازدواج، اخلاق آنان را نیکو می گرداند.»

با مجرد ماندن خانواده تشکیل نمی شود و با عدم تشکیل خانواده به تدریج از ارزش آن کاسته می شود و زمینه ی آسیب های فردی و اجتماعی فراهم خواهد شد یا همان مشکلی که امروزه غرب با آن دست و پنجه نرم می کند

3- دستیابی به آرامش خاطرحضرت علی بن حسین علیه السلام می فرماید: و اما حق همسرت آن است که بدانی خداوند عز و جل او را برای تو وسیله ی آرامش و انس قرار داده است.

4- ظهور و تبلور مروّت و حس مسئولیتپیامبر اکرم (ص) می فرماید: «مردان بی همسر را زن بدهید، زیرا خداوند بر احساس مردانگی و حس مسئولیت آنان می افزاید.»

5- زیاد شدن پاداش اعمالپیامبر اکرم (ص) می فرماید: «همسردار در حال خواب، در نزد خداوند از انسان بدون همسری که روزها را روزه بگیرد و شب ها را تا صبح عبادت می کند برتر است.»

6- زیاد شدن روزی.

7- ارضای نیازهای جنسی از راه حلال و مقدس پدید آمدن افراد صالح و شایسته از نسل او .

9- دستیابی به کانون مقدس خانواده.

آفات مجرد ماندن:

1- بی توجهی به خانوادهبا مجرد ماندن خانواده تشکیل نمی شود و با عدم تشکیل خانواده به تدریج از ارزش آن کاسته می شود و زمینه ی آسیب های فردی و اجتماعی فراهم خواهد شد یا همان مشکلی که امروزه غرب با آن دست و پنجه نرم می کند.

2- فراهم آمدن زمینه گناهبا مجرد ماندن، زمینه گناه افزایش می یابد.

3- فراهم شدن زمینه شرارتمجردی به معنای رهایی است و کسی که رها است زمینه شرارت در او بیشتر پدید می آید به همین سبب پیامبر اسلام شرورترین افراد امت خود را مجردان می داند. (شِرارُ امّتی عزّابُها

 

باربی کردن دختران  

. و لیَضرِبنَ بخُمُرِهنَّ علی جُیُوبِهِنَّ و لایُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلاّ لِبُعُو لَتِهُنَّ
 و باید زنان به وسیله مقنعه و چارقد ، سینه و گردن خود را بپوشانند و زینت خود را آشکار نکنند ، مگر برای شوهران و سایر افراد محرم خود  .
آیا میدانید عروسک باربی می تواند ، در شکل گیری شخصیت و اندام
کودکان ما تاثیر گذار باشد ؟ انتقال فرهنگ جز با ابزار آن خواسته یا ناخواسته به تقدیر و یا جریان عرضه و منتقل نخواهد شد ، شناخت مخاطب و ابزار سازی در راستای هدف از ملزمات در این عرصه می باشد . مهمترین و کلیدی ترین عامل ، روشهای تعلیم و تربیت بحث الگو سازی است . عروسک وسیله مورد علاقه ی دختر بچه ها برای بازی است ، این علاقه نشات گرفته از عاطفه ی ویژه ی دختر بچه ها و همچنین به دلیل قدرت برتر عروسک در ایجاد حس همزات پنداری و تفاهم خیالی با کودک است . دختر بچه ها ، زنان آینده هر ملت هستند و برای انحطاط هر ملت بایستی دختران و زنان آن ملت را منحط تربیت کرد . پس نقش عروسک در تهاجم فرهنگی نقش برجسته ی را می توان ایفاء کند ، بنابراین ما باید دقت کافی را در خریدن اسباب بازی ها و پوشاک و فیلم ها کودک و حتی بازی های کامپیوتری داشته باشیم . تا کودکانمان الگوبرداری غلط نکنند. آیا می دانید عروسک باربی فقط یک عروسک نیست ، بلکه وسیله ی است برای رسیدن به اهداف شوم سازند اش . عروسک باربی در واقع بر گرفته از شخصیت و اندام و چهره ی یک زن خیابان گرد آلمانی بوده است . که نام عروسکی آن لی لی بود . کمپانی متل در آمریکا امتیاز این عروسک (لی لی) را از آلمان خرید ، این عروسک تغییر نژاد یافت (به نژاد آمریکایی – انگلیسی انگلوساکسون ) که بعد باربی لقب گرفت . که این اسم خلاصه شده ی باربارا دختر رئیس کمپانی متل آقای هندلر است . جالب این است که بدانید : طراح این عروسک کسی بوده که طراح موشک های اسپارو وهاوک در پنتاگون (وزارت جنگ آمریکا) بوده است . این فرد جک رایان نام داشت ، که به خاطره تخصص و استعدادش در شناخت هیکل زنان به استخدام کمپانی متل در آمد . این عروسک هدفدار تولید شد و هدفدار وارد کشورهای اسلامی شده است . با ورود این عروسک در کشورهای غربی مخصوصا آمریکا تمام دخترها هدفشان این بود که با خوردن غذای کم و رژیم های سخت در سن رشد که نیاز به تغذیه مناسب داشتند خودشان را هم شکل این عروسک در بیاورند و کمر باریک و خوش اندام گردند . اما عروسک باربی در کشورهای اسلامی جهاتی مختلف را دنبال می کرد و تاثیرات بیشتری را بر دختران می گذاشت که عبارت بود از :
1- طرز پوشش (نیمه برهنه بودن و گاهی بیشتر را ترویج می کرد ) رسول خدا فرمودند : " کسی که در دنیا لباس شهوت انگیز بپوشد خداوند در روز قیامت لباس ذلت بر تنش میکند و سپس او را به آتش می اندازد
2- آرایش و مدل موهای مختلف
3- فرم اندام و ... دختر بچه هایی که با این عروسک بازی می کنند و با آن ارتباط برقرار می کنند . در آینده با الگو برداری از طرز و اندازه لباس ، آرایش صورت و مو و تن آرایی باربی ، نسبت به حجاب ، وقار ، متانت و خیلی از صفاتی که برای یک زن پسندیده است ، بی اعتنا شده و گاهی حتی مقابل آن موضع می گیرند . امام صادق (ع) فرمود : " خدا به پیامبری از پیامبران وحی کرد : به قوم خود بگو لباس دشمنان مرا به تن نکنید و غذای دشمنان مرا نخورید و خود را به شکل و قیافه دشمنان من در نیاورید که دشمن من خواهید بود همانگونه که آنها دشمنان من هستند.   به نظر شما واقعاً آیا با بزرگ شدن این دختر بچه ها که هم بازی اونها یک عروسک نیمه عریان باربی است ، می توان پوشش مطلوب یک جامعه اسلامی را از اونها انتظار داشت ؟   و آیا میدانید چرا صورت باربی ، همانند عروسک های دیگر ، صورت یک دختر سه چهار ساله نیست ، بلکه یک دختر 20 ساله را نشان می دهد ؟ بله ؛ چون دخترانی که سن کودکی را پشت سر نهاده اند و پسران جوان ، حتی بزرگسالان به نگه داشتن عروسک های باربی ، علاقه نشان دهند . و اینکه بچه ها ناخود آگاه خواهر بزرگتر و یا مادر و یا هر زنی را که می بینند ، با باربی مقایسه کنند و ملاک های زیبایی و خیلی از موارد دیگر را از باربی الهام بگیرند و با او الگوسازی کنند . دوست عزیز برای از بین بردن یک جامعه نیاز به حمله نظامی و رویارویی نیست ، بلکه با منحرف کردن و جایگزین نمودن یک فرهنگ منحط ، می توان به همان اهداف رسید ، باربی عروسکی است که براحتی فرهنگ منحط غربی را به داخل خانه ما مسلمانان می آورد ، این عروسک به دختران ما از کوچکی یاد می دهد که جامعه مدرن غربی چه انتظاری از یک زن دارد ؟ بایستی چه اندامی و چه پوششی داشته باشد ؟ دختران ما با الگو برداری از این عروسک ها است که با مرور زمان و سپری کردن سالهای زندگی شا ن ، تضادهای فرهنگی و تربیتی بسیار زیادی را در جامعه ایجاد خواهند کرد و می کنند . در مورد این پروژه ای که امروز از آن به عنوان تهاجم فرهنگی یاد می شود . بیش از آنکه در موردش راحلی تعیین و تدوین شود به نقد و کنایه مختوم می شود و فعالیت در این باب بسیار کند و ناموفق انجام می شود . البته یکی از فعالیت ها در این زمینه را عروسک دارا و سارا می توان دانست که به عنوان رقیبی برای عروسک های Barbie آمده است . هر چند همین عروسک ملی ما که نمادی از پوشش زنان منطقه ای از کشورمان می باشد نیز در کشور چین ساخته شده که این خود جای بحث دارد . اما به نظر بنده فعلاً این مهم نیست که سازنده آن کدام کشور است مهمتر این است که اون از پوشش و حجاب اسلامی برخوردار است . امیدوارم کوچکترین نتیجه این مقاله در خوانندگان عزیز این باشد که تردید و احتیاط در خریدن عروسک باربی برایشان ایجاد شود و حتی زمان خریدن پوشاک و اسباب بازی ها و همچنین فیلم های کودکان و بازی های کامپیوتری وسواس به خرج دهند و با دقت بیشتری خرید کنند . دوست عزیز باربی در 40 سال گذشته با نقش ها و شخصیت های متفاوت عرضه شده که هر کدام در راستای کارکرد تربیتی خاصی و موضوعی خاص بوده است ، مثلا ؛ پرستار ، خلبان ، معلم ، پلیس ، ورزشکار ، پزشک ، خواننده ، مهماندار هواپیما و حتی دزد و گدا و خیلی از موارد دیگر . برای نمونه :
 1- باربی با پوشش یونیفرم نظامی ضد تروریست (بعد از 11 سپتامبر و برخورد هواپیماها با برج ها ی دو قلو عرضه شد )
2- باربی انتحاری که برای به تمسخر گرفتن عملیات استشهادی مسلمانان ساخته و تولید شد . (اینگونه طراحی شده که وقتی دکمه آنرا فشار می دهی فریاد الله اکبر از عروسک شنیده می شود و بعد از آن صدای انفجار و سپس صدای خنده عروسک به گوش می رسد )
3- باربی جنین دار که برای ترغیب دختران تولید شدزیرا دختران آمریکایی در یک دوره ی زمانی حاضر نبودند بچه دار شوند چرا که اندامشان حفظ شود)
4- دوست پسر باربی به نام کن (kan ) تولید و عرضه شده تا انحرافات اخلاقی را ایجاد کند.
5- باربی سیاه و زرد که به منظور جهانی کردن عروسک باربی ساخته و عرضه شد.
6- باربی ژاپنی ها و چینی ها ( که برای الگو دادن به این کشورها تولید شده ) و امروزه تعداد قابل توجهی فیلم کامپیوتری ، انیمیشن ، فیلم سینمایی و مستهجن سکس در مورد باربی تولید شده و می شود . و بواقع در طول 40 سال گذشته عروسک باربی فعال عرصه سیاست در آمریکا بوده است . برای تعلیم و تربیت کودکان ، باربی با مدل های گوناگونی از لباسها در اختیار کودکان قرار گرفت تا خود کودکان شخصیت دلخواه خود را در مدل های مختلف به باربی ببخشند ، اینگونه بود که خریداران باربی با خرید یک عروسک کارشان تازه شروع می شد ، و مجبور بودند تمام وسایل مکمل آن را از قبیل لباس خواب ، وسایل حمام ، مایوی شنا ، لباس میهمانی و وسایل آرایشی و ... را که همه ساله در چندین نوبت نیز تغییر مد داده را تهیه کنند . بدیهی است مدل لباس باربی و تمام آنچه كه تحت عنوان متعلقات عروسك عرضه می شود مدللباس و سایر وسایل مورد نیاز دختران و زنان قرارگرفته و بدین صورت دختران مأنوس بااین عروسك با سلیقه باربی (یا به قول دقیقتر با سلیقه و خواست یك زن آمریكایی) بزرگشده و در زمانی كه به سن انتخاب می رسند دقیقاً دارای سلیقه ای همانند باربی (یا یكزن آمریكایی) هستند. دوست عزیز سعادت انسان نتیجه اعمال صالحه و اخلاق حسنه است و شقاوتش نتیجه اعتقادات خلاف حقیقت و اعمال زشت است . پس بیاییم سعادت ، یعنی خوشبختی در دنیا و آخرت را برای خود رقم بزنیم و از شقاوت ، یعنی بدبختی و تیره روزی در دنیا و آخرت دوری کنیم . رضایت حق و بهشت جاویدان نتیجه سعادت ، و دشمنی حق وعذاب دردناک همیشگی ، میوه تلخ شقاوت است . خداوند متعال سعادت و خوشبختی انسانها را در اطاعت و بندگی خود می داند و می فرماید :
 ای فرزندان آدم آیا با شما پیمان نبستم که بندگی شیطان نکنید ف زیرا او دشمن آشکار شماست و مرا بندگی کنید که این راه راست است.

در مورد غریزه جنسی سه دیدگاه وجود دارد

در مورد غریزه جنسی سه دیدگاه وجود دارد:

1- دیدگاه افراطی: بنا بر این نظریه كه مورد توجه فروید و طرفداران آزادی غریزه قرار گرفته و در جهان غرب به شكل رائج دیده می شود، محدودیتی برای ارضای غریزه جنسی وجود ندارد و قیود اخلاقی و قانونی از زندگی بشر برداشته می شود و روابط جنسی آزادانه و به صورت افراطی انجام می گیرد. فروید سعادت هر فردی را در كامیابی و طرز مصرف آزادانه نیروی جنسی می داند و ارضای آزاد خواهش جنسی را شرط اساسی سلامت روان می شمارد.

2- دیدگاه تفریطی: بنا بر این دیدگاه كه روش كلیسا بوده، ‌ارضای غریزه جنسی محكوم شده و از آن به عنوان سد راه تعالی و تكامل بشر یاد شده است.

3- دیدگاه معتدلی:‌ دیدگاه سوم كه دیدگاه اسلام است هر دو نظریه گذشته را رد كرده و با واقع بینی به غریزه جنسی نگاه افكنده است. در این روش نه غریزه جنسی خود سر و آزاد گذارده می شود و نه سركوب و مطرود می گردد، بلكه این تمایل طبیعی با اندازه گیری صحیح از حمایت قانون و اخلاق برخوردار است و در حدود مصلحت فردی و اجتماع موجبات ارضائش فراهم می آید.

4- اسلام از طرفی ازدواج را از نظر مذهبی مطلوب نمی خواند بلكه آن را از سنن مؤكد بر می شمارد و از این طریق روش كلیسا را مخدوش می سازد و از طرف دیگر بر اندازه گیری غریزه جنسی تأكید می ورزد و بی قیدی در ارضای شهوات را موجب سقوط و تباهی آحاد جامعه می داند. امام علی(ع) می فرماید: "كسی كه در شهوات تندروی كند آفات و بلایا نیز با سرعت به سوی او می شتابد"